‘Tilapia ongezonder dan bacon’
00-00-0000
Tilapia. Bron: Wikipedia
NEW YORK/DEN HAAG – De kweekvis tilapia bevat volgens Amerikaanse onderzoekers meer omega 6-vetzuren dan hamburgers, donuts en bacon. En in tegenstelling tot omega 3-vetzuren is omega 6 niet gezond.

De Amerikaanse studie heeft direct gezorgd voor een hype ten nadele van tilapia, een populaire consumptievis in de Verenigde Staten. Omega 6 is slecht voor het hart en kan onder meer ontstekingen veroorzaken en nog meer kwalijke ziekten. De vegetarische tilapia, die volgens de Amerikanen vooral met mais gevoerd wordt, zou weinig van het gezonde omega 3 bevatten. Het onderzoek was onderwerp van een zeer korte reportage op de Amerikaanse nieuwszender FoxNews. In het internettijdperk verspreidt zo´n filmpje zich razendsnel over de hele wereld, en ook in Nederland was er vorige week druk e-mailverkeer tussen sectorgenoten, met de boodschap: ´Tilapia is dodelijk!´.

Die laatste conclusie is volgens het Voedingscentrum wel heel erg voorbarig. ,,Het is inderdaad zo dat de verhouding tussen de gezonde omega 3-vetzuren en de ongezonde omega 6-vetzuren in tilapia ongunstiger uitpakt dan bij andere vissoorten. Maar de hoeveelheden in absolute zin zijn zo minimaal, dat je echt enorme hoeveelheden van deze dierlijke vetten zou moeten consumeren voordat er gezondheidsproblemen kunnen optreden’’, aldus een woordvoerder van het in Den Haag gevestigde instituut, dat wetenschappelijke en eerlijke informatie aan consumenten wil geven over veilige en gezonde voeding.